Roko Roić
Autor:
Roko Roić

Direktor softverskih isporuka

Googleovo tajno oružje - OKR-ovi

IT organizacije iz nekog razloga vole Not invented here filozofiju. Ako do sada niste čuli za taj izraz, riječ je o običaju da se nanovo izmišlja topla voda, samo zato jer je dostupna topla voda podgrijana u tuđem bojleru. Ogromne IT kompanije razvijaju svoje frameworke, medotologije, programske jezike i još puno toga što već postoji. King je otvoren prema korištenju postojećih znanja pa često koristimo, dijametralno suprotnu, Proudly Found Elsewhere filozofiju.

Imali smo ideju povećati transparentnost efikasnosti pa smo tražili najbolji model. Nije bilo teško pronaći OKR-ove, svugdje su. OKR-ovi su su Intelov "proizvod" koji se proširio u Google, Linkedin, Spotify, Yahoo!, Microsoft, Dell i brojne druge kompanije. Popularizirao ih je John Doerr, koji ih je predstavio Googleovom managementu 1999. i od tada kreće strašan rast popularnosti. Do Hrvatske malo kasne, ali nikad nije kasno za dobre stvari.

Ako su OKR-ovi dobri za Google, dobri su i za nas? Ne mora nužno biti tako, jer skaliranje metodologije prema dolje je često izazov za manje tvrtke. U ovom slučaju, OKR se skalirao dobro i donio nam rezultat koji smo tražili. A taj rezultat je bolji fokus na ključne ciljeve i bolje mjerenje uspješnosti. Nakon godinu dana implementacije, moramo se složiti s ostatkom svijeta da OKR-ovi donose ono nešto ekstra u odnosu na KPI-eve i da svakako vrijede truda.

Što su OKR-ovi?

Najkraće rečeno, OKR-ovi su management metodologija koja želi povezati ciljeve pojedinca s ciljevima organizacije. Kratica je od Objectives and Key Results, odnosno na hrvatskom: Ciljevi i ključni rezultati. Prema praksi, svaki zaposlenik treba dobiti vlastiti OKR, koji je usklađen s OKR-ovima organizacije. Na kraju kvartala mjeri se uspješnost i dodijeli novi OKR za idući kvartal. Kako kompaniji - tako i pojedinom zaposleniku. OKR-ove neki zovu i "Googleovim tajnim oružjem za uspjeh".

Kako izgleda OKR sheet?

Svaki OKR idealno ima 3 cilja (Objectives) i u svakom od njih 3-4 mjerljiva rezultata (Results). Cilljevi trebaju biti ambiciozni. Kad pogledate svaki cilj, treba biti "jedva dostižan" u tom kvartalu. Ispod je primjer OKR-a kolege Luke Ferleža, koji vodi naš .Net tim, ali je ujedno i krovno zadužen za promociju metodološki kvalitetnog razvoja. Imali smo nekoliko projekata koji nisu do kraja implementirali Scrum metodologiju i željeli smo s ovim kvartalom završiti s tim nedorečenim praksama. Svaka tranzicija s metodologije na metodologiju je zahtjevan proces i zato je ovaj Cilj jedva (taman) dostižan u kvartalu. Kako smo i rekli, Ciljevi moraju biti ambiciozni i "far fetched". To je onaj dio tajnog oružja koji gura organizaciju prema naprijed.

Kako izgleda OKR proces?

Proces dodijeljivanja i mjerenja OKR-ova je kvartalan. To je za strateške ciljeve prilično kratak rok pa je cijeli proces zapravo jako agilan.

Timeline OKR procesa:

  1. Djelatnik predloži svoje vlastite OKR-ove za kvartal
  2. Nadređeni voditelj OKR-ove provjeri, korigira i finalno usvoji
  3. Djelatnik provodi Ciljeve i prati Ključne rezultate kroz kvartal
  4. Na kraju kvartala djelatnik sam ocjenjuje svoje OKR-ove
  5. Nadređeni voditelj provjeri prijedlog ocjena, korigira i finalno usvoji
  6. Go To: 1

OKR-ovi se odijeljuju na svim nivoima, od kompanijskih preko odjeljenja do pojedinca. Mi smo krenuli od jedne točke u našoj organizaciji, ne od samog "vrha" organizacije. Pilotirali smo. Počeli smo sa Sektorom softverskih rješenja, u kojem je oko 150 zaposlenika u 8 odjela.

Prepoznali smo neke prednosti...

  • Jednostavnost prije svega. Sve što trebate znati možete pronaći u nekoliko infografika ili pogledate ovu sjajnu prezentaciju iz Googlea.
  • Agilnost. Cijeli proces je kvartalan, za razliku od uobičajenih godišnjih KPI-eva i Goalsheetova. Kratka kadenca daje okretnost
  • Pokretačka snaga. OKR-ovi moraju biti ambiciozni. U tom slučaju, svaki pojedinac vuće organizaciju prema naprijed.
  • Rasprostranjenost. OKR-ovi su zamišljeni da prodru do svakog zaposlenika, tako da svaki od njih vuče prema zajedničkom cilju.
  • Transparentnost. Svaki djelatnik koji je uključen u OKR proces zna OKR-ove svih drugih djelatnika i organizacije. Na taj način svi vide fokus ekipe oko sebe.

Što dalje u Kingu?

Mi smo dogurali do razine team leadera s Q4, a u Q1 smo krenuli i prema dijelu ostalih zaposlenika. Ideja i želja nam je prodrijeti do svakog zaposlenika u Sektoru softverskih rješenja do kraja 2016.

Kad se OKR-ovi prošire dalje, vjerojatno će nam trebati neki online alat za praćenje. Trenutno smo na Word ili Textualnim datotekama i folderima, što je i logičan (lean startup) pristup uvođenju i testiranju novih principa.

Toliko za sada, a čitamo se kad penetracija bude šira i odgovorimo na dodatne izazove skaliranja.

Popularne teme
.NET ABAP ADFS Agile Always On Anemic Model Angular Azure Backbone benchmark BI BI projekti Bootstrap building people business inteligence Business Intelligence Change Chrome CI CITCON Claims compile Continuous Delivery continuous deployment Continuous Integration CSR d3js data data visualization Data visualization alati DDD dekompozicija dependency injection dinamička forma dinamički parametri dinamički query distribuirani razvoj Domain-Driven design DOP društvena odgovornost edge-based video analytics Eliminating waste enkapsulacija enterprise razvoj softvera ERP ETL Excel FIORI Frontend game Geopackage GPKG GIS Git Groovy heat map HICCUPS Hichert HTML IBCS interoperability invision IoT IPSO izvještavanje java JavaFX Javascript Jazz Build Engine JBE Jenkins jquery jqueryui jsfiddle JVM Kaizen Kanban king KING ICT Kingovci Knockout kvaliteta lambde leadership Lean legacy code M language Management Maven Metodologija microservices Microsoft mobile Mobility mockups moć monday game NetWeaver network nodejs oblikovni obrasci OGC OKR open source optimizacija organizacija organizacijska struktura OutOfMemoryError outsourcing overengineering paginacija Performance performanse PERT PMI PMP; Agile; Project management; Scrum; KING ICT; razvoj; metodologija podatkovni skup pouzdanost Power BI Power Map Power Pivot Power Query Power View pretraga proces procjena Product Owner programming proizvod Project manager projektni plan radar Rational Team Concert razvoj tima refaktoriranje Release resize responsive charts REST retrospektiva Rich-Domain model Roko Roić rolling wave planning RTC SAP scale scatterplot chart Scrum scrum team scrum tim service boundaries single responsibility principle Single Sign-On smart metering SoapUI social responsibility softver Software software prototyping Software Testing Club Spring Boot SQL standard sustav videonadzora svg tdd Team team building team development Team Foundation Server tech tehnologije terminski plan Testing tim timesheet timovi Toggl.com touch transakcijski nadzor tražilica underengineering unit testing Uspjeh Visual Studio vodstvo vodstvo leadership moć društvena odgovornost DOP social responsibility CSR vođenje projekata WBS Web Zagreb STC

PRIJAVA NA NEWSLETTER

Najnovije novosti iz ICT svijeta